رهبر اسبق سیک افغان کاجندر سنگ در دهلی نو در گذشت؛

 -  -  88


۳۰ سال قبل، کاجندر سنگ در فرار کردن سیک های افغان  از اوضاع خطرناک از شهرهایی چون کابل و مناطق دیگر افغانستان که یک کشور جنگ زده است، حمایت کرد. او شب گذشته به علت یک حمله شدید قلبی وفات کرد. او در سال ۱۹۹۰ میلادی وقتی که منازعه افغانستان آغاز شد به دهلی آمد. در همان زمان او مستخدم و یار خیلی از خانواده ها و هر فرد سیک بود. با وجود تمام نابرابری ها او نه تنها صدها تن بلکه هزارها تن را برای رفتن به کشورهای غرب حمایت کرد. زحمت و تلاش او قابل ستایش است. تمامی سیک های افغان که در بریتانیا، امریکا، کانادا و دیگر بخش های جهان به سر میبرند همراه او بعضی انجمن ها داشتند که انجمن خدمات اجتماعی هندوها و سیک های افغان از طریق آنلاین با دولت هند و دفتر سازمان ملل متحد برای مهاجران ( UNHCR)در دهلی ارتباط برقرار میکردند.

 

وقتی چند هفته پیش همراهش صحبت کردم، دومین دسته از سیک های افغان تازه به دهلی رسیده بودند. کاجندر سنگ به من گفت که برای آمدن سیک های افغان از افغانستان، سفر خود را به لندن به تعویق انداخت تا در دهلی با خانواده های سیک ملاقات کند. او بیشتر از یک ساعت با من صحبت داشت و تمامی جزئیات چگونه گی ترتیب و تنظیم رسیدن سیک ها را همراه گروه خود از کابل اظهار داشت.

او به تشویش سازمان سیک بود؛ سازمانی که سیک های افغان در آنجا مستخدم بودند و او تا به آخر پیشنهادات را می شنید.  

او یک نامه سرگشاده برای سازمان های سیک صادقانه پیش نویس کرده بود و موضوعات مرتبط را به طریقه خوب آشکار کرده بود؛ اگرچه این دومین ارتباط ما از طریق تلیفون بود.

در این وضعیت ناآرام، صد تن از سیک های افغان اخیراً منتظر پرواز به هند بودند. من از او خواهش کردم که نامه را به شکل دیگری بیان کند و یا از آن صرف نظر کند؛ تا جایی که من میدانم او موافقت کرد.

سه دهه کار کردن با مردمی که صدمه روحی را تحمل کرده باشند، خودش میتواند یک تجربه صدمه روحی باشد. ممکن نیست که همه را قانع بسازید که کاجندر سنگ ضربه روحی دیده باشد.

در دسمبر ۲۰۱۹، او ریاست یک جلسه را که دعوت شده گان شان از افغانستان، امریکا و بسیاری های دیگرشان از دهلی و بخش هایدیگر هند به دهلی آمده بودند، بر عهده داشت.

هرسرن سنگ از شورای جهانی سیک، کسی که در جلسه اشتراک کرد به اخبار جهانی سیک ها (WSN) از طریق تلیفون درباره خاطرات شخصیت کاجندر سنگ سخن گفت: او گفت: “او یک شخص بسیار مهربان، عاقل و انسان دوست بود. او با سابقه خیلی متواضع یک تجارت پیشه مشهور در انجمن سیک ها در دهلی شده بود”.

Khajinder Singh

 

در حالی که او بخاطر نگرانی اش درباره رفاه و امنیت سیک هایی که در کشورش افغانستان به جا مانده اند، معروف است؛ مردمان اندکی میدانند که او همچنان درباره آینده سیک هایی که در مناطق پرتنش مثل کشمیر زنده گی می کنند و آینده جوانان سیک در آنجا نیز نگران بود. او در جریان جلسه این موضوعات را بحث کرد.

بایی گنایا سیوا دیل از کشمیر از عمق دل تسلیت خویش را به علت فوت کاجندر سنگ اظهار کرده است.

Kabul di Sangat ate Afghanistan da Sankhep Itihas by Khajinder Singh

یک سازنده فلم های مستند در لندن بنام پریتمل سنگ سیک افغان در فیسبوک تصویری از کاجندر سنگ را در حال معرفی کتابش به سیک ها و هندو های افغان به زبان پنجابی در زمان آخرین پادشاه افغانستان ظاهر شاه، شریک کرده است. پریتمل سنگ همچنان به ما میگوید “کاجندر سنگ ارتباط نزدیکی با عضو پیشین پارلمان سیک های افغان جی سنگ فنی و گاجندر سنگ داشت.”

سازنده فلم امریکایی منمیت سنگ کسی که عضو کمپایین نجات سیک های افغان بوده است در صفحه های اجتماعی خود گفت 

“این خبر بسیار غمناک و درد آور است”.

رییس دانشگاه سیک ها گورپریت سنگ در چاندیگر گفت “بعد از حمله ۲۵ مارچ بالای سیک ها در کابل، من همراه کاجندر سنگ در یک برنامه اجتماعی ملاقات کردم. ما نگرانی های خویش را در رابطه با جسد هایی سیک شریک ساختیم. وقتی برای آخرین بار با او صحبت کردم، او از  مشکلات سیک های افغان که اخیراً به دهلی رسیده بودند نگران به نظر می رسید”.

به علت محدودیت های ویروس کرونا یا کووید ۱۹، من فرصت به دست نیاوردم که با این شخصیت بزرگ که دیگر با ما نیست ملاقات کنم؛ اما آرزو دارم که بازمانده گانش صحت کامل داشته باشند و همدلی خویش را به خانواده و دوستان او و به ملت خویش اظهار میکنم.

تیم رسانه جهانی سیک آرزو دارد که وظیفه خود را در مقابل خانواده های سیک افغان که تازه از افغانستان به دهلی رسیده اند و آینده شان نامعلوم باقی مانده

Note: If there is any mistake or error in the translation from the English version, WSN takes full responsibility for it and will readily correct it.

88 recommended
2154 views
bookmark icon

One thought on “رهبر اسبق سیک افغان کاجندر سنگ در دهلی نو در گذشت؛

    Write a comment...

    Your email address will not be published. Required fields are marked *